Digital Archive

. . - digitalarchive.wilsoncenter.org
International History Declassified

W Wilson
Center

April 5, 1962

Reprise of Radio Free Europe and the Hungarian
Revolution

Citation:

"Reprise of Radio Free Europe and the Hungarian Revolution", April 5, 1962, Wilson
Center Digital Archive, Obtained and contributed to CWIHP by A. Ross Johnson. Cited in
his book Radio Free Europe and Radio Liberty, CIA mandatory declassification review

document number MORI 1409017.
https://wilson-center-digital-archive.dvincitest.com/document/115049

Summary:

Cord Meyer reviews the history for DCI John A. McCone

Credits:

This document was made possible with support from Blavatnik Family Foundation
Original Language:
English

Contents:

Original Scan


digitalarchive.wilsoncenter.org

' RI Qsigha Scamooo1 7
Wilson Center Digital Archive MO

[.4 Pl 2T

ew

» - ., ‘ o ‘ .
g 5?3%@)9?\?/255{;7 \W)'S Q,‘p/ 7 ’DC[ llii /
?8)129 8 6..' aAOJ'WN

5 April 1962

MEMORANDUM FOR: Director of Central Intelligence

via _ : DWWW{“W

Deputy Director (Plans

SUBJECT : Radio Free Europe (RFE).and the Hungarian
Revolution

1. This memorandum is for information and has been pPrepared
in response to your request for a brief description of RFE!'s activities
during the Hungarian Revolution of 1956.

2. During the Revolution all desks of RFE, of course, covered
it fully including world-wide reaction to the uprising. One of the princi-
pal actions was RFE's rebroadcast to Hungary and the rest of the Bloc
of the internal Hungarian freedom radios taken over by the Freedom
Fighters. RFE's greater power made it possible for a larger number of
Hungarians to hear what some of their local radios were broadcasting on
relatively low power. In many cases RFE's rebroadcasts were requested
by the local radios and considered at the time to be a very valuable service,

3. RFE was, of course, charged by the Communists - and some
others - with having incited the Hungarian people to revolt, One of the
charges made was that RFE made false promises of Western military
and other support to the Freedom Fighters during the uprising.

”}'ﬂa

4. Several investigations of these charges were undertaken in
early 1957. CIA's review of the tapes of the entire Hungarian language
 broadcasts during the revolt found that:

<

Broadcasts were generally consistent with U, §, policy.

b b. RFE did not incite the Hungarian people to revolt.
=
-] c¢. RFE did not dire ctly or by implication offer hope that
".:Zy outside military assistance would be forthcoming to the
& 2 Hungarian patriots, with one possible exception. RFE
£ o% broadcast portions of speeches by the U,S, Representative
£2 {o to the UN which might have been interpreted as indicating
53 N oo
£ond 94! . _
el e Evac (La ‘ J sz 5o D 2ller4 R APPROVED FOR RELEASE
= = - : 2007
;‘E b& b DO DATE: FEB
>0

;

J:.,{ z‘La.«\ 'Z.oﬁ




Wilson Cer@r Digital Archive MORI Owigltal Stans017

-2 -

some Western support for the Hungarian patriots., In
our opinion RFE cannot be held responsible for broad-
casting statements by senior U,8. officials which it
must be assumed reflect U,S, policy.

d. RFE, in rebroadcasting programs and statements of
the internal '"freedom" radios, did to an extent identify
itself with the demands of the patriot leaders.

e, RFE offered tactical advice to the patriots.

5. The West German Government and the Council of Europe
in 1957 reviewed RFE's broadcasts during the uprising and found that
the charges against RFE were unfounded, Pertinent extracts from these
findings are attached as Tab A.

6. The Special Committee on Hungary appointed by the UN to
investigate the Hungarian revolt also reviewed RFE's role and published
its findings in June of 1957. This Committee found that ''certain broad-
casts by RFE helped to create an impression that support might be forth-
coming for the Hungarians." RFE, however, was found not to have
incited the revolt which was described as a "'spontaneous national uprising,'
Excerpts from these findings are attached as Tab B.

7. It should be pointed out that other Western radios including

Radio Madrid and the NTS Russian exile organization in West Germany did
broadcast offers of assistance to the Hungarian patriots from a number of
exile military and other personnel. These broadcasts may well have been
confused with RFE's programs. There are also reports that a Communist
station in East Germany used RFE's call letters and broadcast misleading
promises of military assistance from the West in order to confuse radio

listeners in Hungary. '

Covert Action Staff

Attachments:
Tabs A and B

cc: DDCI




