
Digital Archive
International History Declassified

digitalarchive.wilsoncenter.org

November 2, 1956
Cable from the Chinese Embassy in Hungary, ‘The

Hungarian Paper Justice Incorrectly Interpreted Our
Statement’

Citation:

"Cable from the Chinese Embassy in Hungary, ‘The Hungarian Paper Justice Incorrectly
Interpreted Our Statement’", November 2, 1956, Wilson Center Digital Archive, PRC FMA
109-01041-01, 89. Obtained by Péter Vámos and translated by Péter Vámos and
Gwenyth A. Jones. https://wilson-center-digital-archive.dvincitest.com/document/119975

Summary:

The Chinese Embassy in Budapest reports that the "counterrevolutionaries intentionally
misinterpreted" China's stance on the events in Hungary

Credits:

This document was made possible with support from MacArthur Foundation

Original Language:

Chinese

Contents:

Translation - English

digitalarchive.wilsoncenter.org


Wilson Center Digital Archive Translation - English

To the Foreign Ministry and the Party Center:  
  
The third edition[1] of the Hungarian paper Justice[2] today published in bold letters:
“According to news from Warsaw, China views the Soviet army’s intervention in the
Hungarian revolution as imperialist aggression.” [3] It appears that after they heard
our radio broadcast of yesterday evening,[4] the counterrevolutionaries intentionally
misinterpreted [it], and started a rumor to help swell the momentum. On our part, is
it necessary to express an opinion, and how should we express [it]? Requesting swift
instructions.   
  
Embassy in Hungary  
10:00, 2 November 1956  
Received: 4 November at 19:25; printed: 5 November at 0:55  
  
[1] In fact it was the eighth. The 2 November edition of Justice published a front page
article entitled “China is with us” which, on the basis of TASS reports, stated that
according to the Chinese government’s declaration, “the demands of the Hungarian
people are completely correct.”  
  
[2] Igazság (Justice) was the paper of the revolutionary Hungarian army and youth.  
  
[3] The writing mentioned in the embassy’s statement appeared in the first issue of
Új Magyarország (the Petőfi Party [National Peasant Party] daily paper: “China views
the Soviet forces aggression in the Hungarian revolution as imperialist aggression.”
The text of the short message was as follows: “According to information from
Warsaw, Chinese political sources have stated that they view the Soviet forces
intervention in the Hungarian revolution as imperialist aggression.”  
  
[4] The Chinese government’s declaration was published in Renmin Ribao on 1
November.   


