
Digital Archive
International History Declassified

digitalarchive.wilsoncenter.org

January 1976
Institute for the Study of Contemporary Problems of

Capitalism Report, 'Trends of Western Radio
Propaganda Broadcast in Polish'

Citation:

"Institute for the Study of Contemporary Problems of Capitalism Report, 'Trends of
Western Radio Propaganda Broadcast in Polish'", January 1976, Wilson Center Digital
Archive, Institute of National Remembrance (IPN). Translated by Irena Czernichowska.
https://wilson-center-digital-archive.dvincitest.com/document/121506

Summary:

This document is an example of the monthly analyses of Western broadcasting to Poland
prepared by the Interior Ministry-affiliated Institute for the Study of Contemporary
Problems of Capitalism (Instytut Badania Współczesnych Problemów Kapitalizmu). It is
representative of the extensive cottage industry devoted to such analyses that
developed in Poland in the 1970s.

Original Language:

Polish

Contents:

Translation - English

digitalarchive.wilsoncenter.org


Wilson Center Digital Archive Translation - English

Confidential
trends of Western radio ProPaganda 
BroadCast in PolisH
Monthly Analysis
Institute for the Study of Contemporary Capitalism 
January 1976

Contents
1.	General evaluation	.................................................................... I
2.	Radio Free Europe .....................................................................1
3.	BBC .........................................................................................13
4.	Deutsche Welle and Deutschlandfunk .......................................17
5.	Voice of America ......................................................................23
6.	Radio Vatican ...........................................................................27
7.	Radio Tirana ............................................................................30
8.	Radio Liberty ...........................................................................32

General Evaluation

In January this year, in the broadcasts of Radio Free Europe, the BBC, Deutsche Wells,
and Deutschlandfunk, as well as Radio Vatican, there has been a noticeable
intensification, beginning in the second half of December last year, of propaganda
questioning the existence of basic citizens' rights in Poland. Only the Voice of
America, which concentrated on problems related to the Soviet Union and
international affairs, did not join this propaganda stream.

Issues of citizens' freedoms also dominated broadcasts about the internal affairs of
the socialist countries, especially the Soviet Union. That propaganda was
complemented by commentaries about a wide range of social-economic issues in
Poland and the Soviet Union, as well as in other socialist countries.

The propaganda of Radio Tirana contained predominantly social-economic topics,
with a slightly decreased number of programs dealing with Poland and an increase in
the attacks on the Soviet Union.

In general, analysis of the propaganda of all the broadcasting stations indicates the
following:

a.	A clear increase in propaganda aimed at casting doubt on the existence of basic
citizens' rights, and the functioning of democratic mechanisms in Poland and the
Soviet Union, which also referred to mandatory international norms [applicable to]
internal laws: RFE, BBC, DW and DF, Voice of America, and Radio Vatican.

b.	An increase in the tendency to exploit alleged discontent with the policies of the
authorities regarding the freedom of citizens in Poland and the Soviet Union and
attempts to grant them the rank of a political opposition: RFE, BBC, DW, Voice of
America, and Radio Vatican.

c.	Exaggerating the temporary economic difficulties in Poland and the Soviet Union
and using them to criticize the socialist system and the socio-economic policies of the
Party and government in those countries: RFE, BBC, DW and DF, and Voice of
America.



d.	Criticizing Soviet policies in relation to other socialist countries, West European
Communist and workers' parties, and capitalist countries: RFE, BBC, DW and DF, and
Voice of America.

Internal affairs of PolisH PeoPle's rePuBliC in BroadCasting station ProPaganda

The stations giving the most attention to Polish internal affairs were RFE, followed by
BBC, DW, Radio Vatican, and Radio Tirana. All those broadcasting stations, except
Radio Tirana, exploited the case of the so-called testament of fifty-nine intellectuals,
and the position of the church hierarchy on the question of the projected changes in
the constitution of the Polish People's Republic. The propaganda has focused on the
freedom of the citizens, as affected by the projected constitutional changes and the
final resolutions of the CSCE [Conference on Security and Cooperation in Europe].

No significant changes have been observed in the propaganda of the Voice of
America or Radio Tirana. The Voice of America abstains from direct propaganda
interference in Polish internal affairs. By criticizing soviet politics, however, it
indirectly influences Polish listeners, suggesting references and comparisons to them.

Filled with demagogic elements, Radio Tirana propaganda concentrates on trying to
get workers and Polish youth to join the illegal CPP [Communist Party of Poland] and
criticizing Poland's economic contacts with the Soviet Union and with the developed
capitalist countries as a "direct threat to the interests of the Polish nation."

Among the more significant themes regarding Polish internal affairs in the
propaganda of the broadcasting stations, the following are worth mentioning:

a.	Use of "testament 59" and the church position in the projected changes in the PPR
Constitution to criticize party and government policies regarding respect for the
constitutional liberty of the citizens: RFE, BBC, DW, and Radio Vatican

b.	Attempting to link the "testament 59" position of its signatories to the position
taken by the Episcopate to suggest the existence in Poland of a political opposition:
RFE, BBC, DW and Radio Vatican

c.	Spreading critical evaluations and prognoses of the economic situation in Poland:
RFE, BBC, and DW

PolisH foreign PoliCY

Some commentaries about Polish foreign policy concerned progress in normalization
of relations between Poland and West Germany. The majority of the commentaries
concentrated on the differences among West German political parties regarding the
ratification of the Helsinki agreement with Poland. The interest of the governing
coalition in further normalizing relations with Poland was also mentioned. Only Radio
Tirana criticized the PPR agreement that allowed Polish citizens of German descent to
emigrate to the FRG, stating that it was a concession to the "Bonn revanchists."

***

For purposes of comparison, the analysis also contains an evaluation of the main
commentaries by Radio Liberty broadcast in Russian. In the afore-mentioned period,
this station's propaganda concentrated on the economic problems of socialist



countries and criticized the economic situation in Soviet Union and the economic
policy of the CPSU. Attempts were also made to impugn CPSU politics toward other
Communist and workers' parties in Western Europe, and to question the Soviet
Union's peaceful policies in that arena.


